FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/02/2019

Beviljas ESTA vid tidigare dömd?

Tänker resa i sommar till USA. 2016 var jag straffad för våld mot tjänsteman, fick böta 11500:-. Kan jag få ett ESTA-Visum då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sammanfattning: Du kommer mest troligt att nekas inresetillstånd.

Precis som du skriver i din fråga ska man ansöka om ESTA för att få lov att resa från Sverige till USA (om man inte söker om visum). ESTA gör att du får resa till USA och stanna där i 90 dagar. Man söker om ett ESTA via den här hemsidan.

En av frågorna man måste svara på i sin ansökan är om man är tidigare dömd i det landet man reser ifrån. Brottet man har blivit tidigare dömd för ska antingen vara ett brott mot "moral turpitude" = ungefär moralisk skändlighet eller "controlled substance" = narkotika i kontrollerad substans, se USA:s regelverk INA:ACT 212 2.A.i.ll. Kortfattat betyder detta att om man har blivit dömd för något brott som hamnar under någon av dessa två kategorier, kan man nekas inresetillstånd till USA.

Våld mot tjänsteman kommer mest troligt att hamna under "moral turpitude" kategorin.

Från denna regel finns det två undantag som gör att man fortfarande kan godkännas inresetillstånd:

- Om brottet begicks av någon som var under 18 år och brottet begicks för mer än 5 år sedan.

- Om brottet har max 1 års fängelse i straffskalan och den dömde inte varit fängslad i mer än 6 månader efter domen om brottet.

Det framgår inte om du var 18 år eller yngre när du begick brottet men oavsett har det endast gått 3 år sedan 2016 så detta undantag gäller inte för dig nu. Dessvärre gäller tyvärr inte det andra undantaget för dig heller, trots att du endast fick en bötespåföljd. Detta eftersom brottet "våld mot tjänsteman" har 4 år i straffskalan.

Sammanfattningsvis är risken stor för att du kommer nekas ett inresetillstånd i form av ESTA. Om så är fallet uppmuntrar jag dig till att ta kontakt med USA:s ambassad i Stockholm och ansöka om ett turistvisum i stället. Här görs en individuell prövning av dig och dina omständigheter och din tidigare dom kan ha mindre betydelse vid en sådan ansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med sommarplanerna!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare