FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/12/2013

Betydelsen av ett erkännande i brottmål

Hej. Om man blir misstänkt för brott som t.ex våld mot tjänsteman och man själv inte kommer ihåg nånting av händelsen. Då har man inget försvar i huvud taget och kan inte säga om jag gjort detta eller inte. Kan man då erkänna till brott som man själv inte ens vet om anklagelserna stämmer? Och slipper man rättegång om man erkänner brottet man är misstänkt för?

Lawline svarar

Hej!

I brottmål utgör ett erkännande endast ett bevis. Domstolen har enligt 35 kap. 3 § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) skyldighet att utifrån aktuella omständigheter avgöra vilket betydelse erkännandet har. Du kan med andra ord inte vara säker på att bli dömd endast på grund av att du erkänner ett brott.

I vissa fall kan åklagaren, dvs. den som leder brottsutredningen, utfärda ett strafföreläggande. Detta går till så att den misstänkte ges möjlighet att erkänna brottet utan rättegångsförhandlingar. Genom erkännandet godkänner den misstänkte ett särskilt angivet straff. Initiavitet till dom genom strafföreläggande ligger dock hos åklagaren, inte hos dig personligen, se 48 kap. rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740).

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare