Betänketid och värdering av enskild firma

Hej, Mitt fråga är: Min man lämnade familjen för 8 veckor på stuts utan riktig anledning. Efter 7 veckor finner jag ut att han har ett förhåll med sin anställd som är 24 år (han är 39). När jag konfronterade honom ville han skiljas och det vill han än. Trots att jag tror han är i en 40-års kris måste jag anpassa mig som jag har förstådd. Nu har han en enskild firma och den ingå i det gemensamma kapitalet eftersom vi inte har någon" Ektenskapskontrakt". Hur beräkna man värde på det företaget. Ett reklambyrå utan större lagervärde. ha man som utgångspunkt 2012 bokslut? Företaget växa just nu så bokslut 2013 kommer att vara högre. Ingå 6mnd betänktid i detta? tacksam för snabb svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du inte vill skiljas så kommer en eventuell skilsmässa att föregås av 6 månaders betänketid. Detta räknas från den tidpunkt då du har fått ett yrkande om skilsmässa skickat till dig från tingsrätten (vilket alltså förutsätter att din man skickar in en ansökan om skilsmässa till tingsrätten). Om din man fortfarande vill skiljas efter dessa 6 mån måste han meddela tingsrätten om detta.

Vid en eventuell skilsmässa mellan dig och din man kommer allt ert giftorättsgods att delas lika och precis som du säger kommer värdet av din makes enskilda firma att ingå i denna delning (förutsatt att han ägde den vid tidpunkten för ansökan om skilsmässa). Den enskilda firman ska tas upp till det marknadsvärde som den har vid tidpunkten för bodelning, d.v.s. värdet på tillgångar och skulder så nära bodelningsdagen som möjligt.

Detta måste inte nödvändigtvis grunda sig på årsbokslutet. Jag rekommenderar dock att ni kontaktar en jurist för hjälp med värderingen när bodelningen väl ska ske.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare