Betänketid, barn under 16 år under ena makans vårdnad

Blir det betänketid för mig när jag skiljer mig.?? Vi har Ej gemensamma barn. Men vi har barn hemma som är under 16 år. Dom bor här. Fast min maka har gemensam vårdnad med sitt ex..

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Även om ni båda är överens om att skilja er, löper en betänketid om sex månader eftersom barn under 16 år står under en av makarnas vårdnad. Det framgår av 5 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare