Betänketid äktenskapsskillnad

Om den ena partern har barn krävs alltid betänketid vid skiljsmässa, dock kan undantag göras om två personer som känner paret väl intygar att paret inte bott ihop de senaste två åren. Nu undrar jag om samma sak gäller om bara den ena partern skriver på skiljsmässoansökan om den andra partern vägrar skriva under. Kan man då slippa prövotid om man har personer som intygar att paret ej bott ihop? Och hur lång tid brukar det i så fall ta för en skiljsmässa att gå igenom och registreras?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 5:4 Äktenskapsbalken har var och en av makarna rätt till äktenskapsskillnad utan föregående betänketid om makarna lever åtskilda sedan minst två år. Det gäller oavsett skälet till betänketid, alltså även om en av makarna motsätter sig äktenskapsskillnad enligt 5:2 Äktenskapsbalken. Särlevnaden kan bevisas genom att ett särlevnadsintyg undertecknat av två personer som känner er väl bifogas till ansökan om äktenskapsskillnad (se http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa).

Hur lång handläggningstid det är för en ansökan om äktenskapsskillnad går tyvärr inte att besvara, då det är olika från tingsrätt till tingsrätt. Kontakta er tingsrätt om ni vill ha vidare information.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare