Betalt för restid till jobbet?
Fråga
Svar
Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!
Restid är inte arbetstidI Arbetstidslagen finns regler om arbetstid. Restid till arbetsplatsen räknas i princip inte som ordinarie arbetstid (5 § Arbetstidslagen). Detta innebär att ni enligt lag inte har rätt till ersättning för den tiden. Kollektivavtal kan ge rätt till ersättning för restidNi kan dock ändå ha möjlighet till ersättning om det anges i ert kollektivavtal. Eftersom att du anger att grävfirman är inom Transportförbundet borde kollektivavtal finnas. RådgivningJag rekommenderar därför att du hör av dig till Transportförbundet och frågar om ni har rätt till ersättning för restiden. Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är välkommen att ställa fler frågor!
Med vänliga hälsningar
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning