Betalningsskyldighet för lagning av jobbmobil?

Jag har försetts med arbetsmobil i min tjänst. Vad gäller om den går sönder i tjänst?

Om man tex tappar den i golvet? Är jag då skyldig att stå för lagningskostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det beror på situationen. Om din arbetsgivare har en försäkring som täcker mobilskador för er så är det detta som gäller. Annars gäller huvudregeln att den som vållar en skada ska ersätta den, dvs om du tappar mobil och den går sönder så ska du lämna den till arbetsgivaren och stå för dessa kostnader (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det lättaste är nog för dig att fråga arbetsgivaren.

Hoppas det besvarar din fråga! Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare