Betalningsföreläggande

Hej! Sålde för en tid sedan en gammal Volvo. Dock så hade köparen vid tillfället inga pengar, utan ville betala ca 3 veckor senare. dock ville han ha bilen direkt. Då köparen var svårt sjuk, och enligt honom, i akut behov av bil, så gick jag med på detta. Vi ingick då ett avtal som skrevs ner på papper. där skrev vi att pengarna (11000:-) ska vara mig till handa senast 19/2-14, annars skulle bilen falla tillbaka i mitt ägandeskap. På kontraktet finns Namn, personnummer och underskrifter. Nu är det dock 2 dagar kvar till betalning, men idag såg jag att han sålt bilen vidare, och började direkt ana oråd. Jag har sökt honom, men hans sambo säger att han ligger på lasarettet. Hur kan jag gå vidare med detta om betalning uteblir?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När förfallodagen har passerats kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande, vilket följer av 2 § i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Det innebär att du ansöker hos kronofogden om hjälp med att driva in din skuld. Vad en ansökan ska innehålla och hur förfarandet går till kan du hitta på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare