Betalningsansvar efter äktenskapsskillnad

Hej när jag var gift för några år sedan. Tog vi ett gemensamt blancolån men på mitt namn. Vi har skilt oss .Nu vägrar han betala sin del. Har jag någon juridisk rätt att kunna kräva att han betalar hälften av skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Som utgångspunkt har vardera make i ett äktenskap ansvar för sina skulder och råder över sina tillgångar (3:1 ÄktB). Vid en skilsmässas ska en bodelning förrättas mellan makarna där egendomen som är giftorättsgods ska fördelas. I en bodelning ingår inte s.k. enskild egendom, som är ena makens enskilda egendom, t.ex. på grund av testamente eller äktenskapsförord.

Då lånet står på den ena maken (dvs. i ditt fall såt blancolånet under ditt namn), så ska summan av detta lån först dras av från den makens tillgångar (dvs. dina tillgångar). De tillgångar som sedan återstår läggs därefter ihop med den andra makens giftorättsgods, och dessa sammanlagda tillgångar delas sedan mellan makarna lika (dvs. 50/50).

Lånet som tagits i den ena makens namn (dvs. i ert fall är det du som har tagit lånet under ditt namn) är alltså personligt och dras därför endast från densamme makes tillgångar (dvs. lånet ska dras från dina tillgångar) innan tillgångarna delas i en bodelning. Detta lån som du tagit i ditt namn ska alltså betalas av dig efter en skilsmässa. Om det till exempel är en bank som givit lånet så kan inte banken kräva den andra maken (dvs. din före detta make) på pengar, eftersom denne inte står som medsökande eller liknande på lånet. Den andra maken är således inte betalningsskyldig för lånet.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare