FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/03/2019

Betalas livförsäkring ut under pågående skilsmässa?

En nära släkting till mig ansökte i sept om skilsmässa som maken inte godkände. Denne make avled 1 sept genom självmord.nu säger afa försäkringsbolag att den livförsäkring som maken hade genom sitt jobb inte skabutbetalas till min släkting eftersom hon begärt skilsmässa. Kan detta stämma? Juridiskt settvar de ju fortfande gifta och bodde ihop. Tingsrätten har meddelat henne att skilsmässoärendet är nedlagt då maken avlidit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är mångt och mycket efter vad som stadgas i försäkringsvillkoren. I ditt fall har jag inte tagit del av villkoren i försäkringen, dock har jag ögnat igenom villkor för andra försäkringar från AFA Försäkringar. Genomgående verkar det som att ett av villkoren är att "Förordnande till förmån för make eller registrerad partner gäller inte om det pågår mål om äktenskapsskillnad eller mål om upplösning av registrerat partnerskap". Det är sannolikt det som är aktuellt även i din släktings fall. Även om makarna var gifta pågick det ett mål om äktenskapsskillnad (i och med väntetiden) varför det är riktigt att försäkringen inte ska betalas ut.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare