Betala skatt i Singapore eller Sverige?

Hej, jag har ett verksamt konsultbolag (motsvarigheten till ett AB) i Singapore där jag bor. Jag funderar på att flytta tillbaks till Sverige och undrar om skatteregler.

Mitt företag skulle fortsätta att vara registrerat i Singapore med tillhörande "annual general meetings" och andra corporate governance procedurer enligt Singapores lag. Jag har direkt kontroll och ägandeskap av företaget.

Vad gäller för regler runt bolagsskatt och utdelning. Är det Singapores skatteregler som gäller (upp till 17% bolagsskatt, men ingen skatt på utdelning), eller är det Sveriges regler som gäller för att ägaren till företaget bor där?

Stort tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 6 kap 7 § Inkomstsskattelagen (IL) är utländska juridiska personer begränsat skatteskyldiga. Vad som utgör en utländsk juridisk person framgår av 6 kap 8 § IL. Enligt 6 kap 8 § IL är en utländsk juridisk person ifall den där den hör hemma (Är registrerad), 1. kan förvärva rättigheter och skyldigheter, 2 föra talan inför domstolar och andra myndigheter och 3. Enskilda personer inte kan fritt förfoga över associationens förmögenhetsmassa. Det verkar som du är den som äger företaget ensamt. Därmed låter det också som att du fritt skulle kunna förfoga över din verksamhets ekonomiska tillgångar. Ifall så är fallet är du inte begränsat skattskyldig och är således obegränsat skattskyldig enligt 6 kap 4 § IL. Som obegränsat skattskyldig är du skyldig för alla inkomster i Sverige och från utlandet.

Enligt svensk lag ska du alltså betala skatt i Sverige. Dock har Singapore och Sverige ett dubbelbeskattningsavtal som reglerar vad som gäller då båda länderna ska ta ut skatt. Enligt III art. 1 § a och b. i avtalet ska skatt från ett singaporianskt företag beskattas enbart i Singapore och ett svenskt företag beskattas enbart i Sverige. Med svenskt företag syftas på ett företag som drivs av en person med hemvist i Sverige. Det innebär att ifall du skulle flytta hit skulle Sveriges skatteregler gälla eftersom du då skulle förvärva hemvist här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare