Betala räkningar från dödsboet

Farsan har dött, hans sambo vill att dödsboet står för en del räkningar som inte farsan står med på. Jag har hört att dödsboet står för betalning i 3 månader sen får hon betala själv. Stämmer det? Vilken paragraf står det i? Mvh Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Dödsbodelägare fastställs först vid bouppteckning och fram till dess är det någon som behöver ta hand om det "dagliga" så som betala räkningar, ordna begravning m.m. Huvudregeln är att den personen som sköter detta är exempelvis en person som har bott tillsammans med den avlidne, se 18 kap. 2 § Ärvdabalken. Den som sköter förvaltningen ska genast underrätta övriga dödsbodelägare om dödsfallet.

Den möjligheten att sköta förvaltningen finns bara fram tills bouppteckningen är klar. Denna ska vara upprättad 3 månader efter dödsfallet om inte Skatteverket förlänger tiden, se 20 kap. 1 § Ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare