FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2020

Betala avgift för att få ut ett arv? En fråga om vad som sannolikt är ett bedrägeri av typen "Nigeriabrev" (eng: "Advance-fee scam")

Jag har ett arv på gång från England o x@y.com Bank !! De har en avgift för att öppna arvet !!! Hur går jag tillväga ?? Regards

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter som ett bedrägeri av typen Nigeriabrev. Denna typ av bedrägeri går ofta ut på att man blir kontaktad från i princip ingenstans av någon som utger sig för anställd på t.ex. en bank, och som säger att man ska få t.ex. ett stort arv. Dock kräver bedragaren alltid att man i förväg måste betala olika typer av avgifter eller skatter för att få ut pengarna. När man väl betalat en avgift dyker en annan upp, och i realiteten försöker bedragaren bara komma åt så mycket pengar som möjligt från offret samtidigt som arvet inte ens existerar. Om man verkligen ska ärva något ska man aldrig betala någon avgift i förväg, eftersom eventuella avgifter ju bara kan dras av från arvet direkt.

Jag rekommenderar alltså att du absolut inte betalar någon sådan avgift. Om du trots allt tror att det rör sig om ett riktigt arv bör du först kontakta HSBC direkt och fråga om detta. Använd dig i så fall av kontaktuppgifter på bankens riktiga hemsida så att det inte är själva bedragaren du kontaktar. På så sätt kan du definitivt verifiera vad det i så fall skulle röra sig om för arv och avgift.

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare