FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/05/2020

Besvarar Lawline skoluppgifter?

Jag har prov i juridik, årskurs 2 ekonomiprogrammet. Har problem med denna fråga:

Tänk dig in i följande situation. Agda är ute och cyklar och kolliderar plötsligt med en annan cyklist (Kalle). Händelsen inträffade i en korsning där Kalle hade väjningsplikt, dvs. han borde ha låtit Agda passera innan han korsade Agdas färdväg. Vid olyckan har Agdas cykel blivit totalförstörd. Agda - som inte har tagit någon försäkring - vänder sig nu till dig och undrar om hon har möjlighet att begära skadestånd från Kalle för att på så sätt bli ersatt och köpa en ny cykel? Motivera ditt svar!

Denna fråga har jag redan svarat på, det är nästa fråga (som är en följdfråga) jag har problem med.

Tänk dig nu att även Kalles cykel blev skadad/förstörd i olyckan under fråga 6. I tillägg till detta fick han vid kollisionen en fraktur på ett ben, som gjort att han fått kostnader för att köpa smärtstillande mediciner. Kalle har en vanlig hemförsäkring men har i övrigt inte tecknat någon annan egen privat försäkring. Han vänder sig nu till dig och undrar om han kan få ersättning på något sätt, dels för skadorna på sin cykel och dels för kostnaderna han haft för att köpa mediciner. I ditt svar kan tänka på att dels resonera kring frågan om han kan få skadestånd från Agda, dels om han kan få ersättning från sitt försäkringsbolag. Motivera ditt svar!

Lawline svarar

Hej! Kul att du har hittat till oss på Lawline.

Vi som arbetar på Lawline hjälper dagligen såväl privatpersoner som företag med deras juridiska funderingar. Dessvärre besvarar vi inte skoluppgifter. Däremot kan du söka svar i vår databas, där vi tidigare har besvarat frågor av denna karaktär.

Lycka till på provet!

Sabrina CuranRådgivare