Bestridande av parkeringsbot

Jag har fått en uppenbart felaktig parkeringsbot då jag mottagit SMS biljett som täckte parkeringsperioden. Parkeringsvakternas mobil APP kunde dock inte se detta och jag fick då en bot.

Jag har bestridit ärendet hos polisen och har god dokumentation för min sak.

min fråga är, måste jag enligt lag betala in parkeringsavgiften för att sedan få tillbaks pengarna?

Principiellt betalar jag aldriga bluffakturor, för mig är denna bot samma sak. Är jag enligt lag skyldig att betala in en bot där inget överseelse begåtts? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis ses en parkeringsbot som en så kallad otvistad fordran vilket innebär att borgenären kan gå direkt till kronofogden för verkställighet (Kronofogden omvandlar fordran till en exekutionstitel vilket kan ligga till grund för t.ex. utmätning mm.).

Om borgenären går till kronofogden kommer myndigheten att skicka ett brev till dig angående skulden. Här måste du omgående bestrida fakturan, vilket tvingar borgenären att gå till tingsrätt för att fastställa skulden (där denna har bevisbördan). Detta alternativ kan emellertid medför en viss obehag, att hamna hos KFM är inget gemene man vill göra.

Därutöver finns alltid en risk att du får en betalningsanmärkning, vilket kan medföra ekonomiska konsekvenser. För privatpersoner uppkommer dock betalningsanmärkningar endast efter ett "Utslag", något som enbart sker om du inte bestrider fakturan hos kronofogden.

En alternativ metod är att betala fakturan för att sedan bestrida den. Då riskerar du inte att hamna hos kronofogden (och därmed uppstår aldrig risken för betalningsanmärkning). Detta alternativ kan dock vara riskabelt om det t.ex. handlar om en uppenbar bluffaktura från ett okänt bolag (som mycket väl snabbt kan gå i konkurs innan du hinner få tillbaka dina pengar).

För vidare läsning hänvisar jag till kronofogdens egna hemsida

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare