Bestämmer husägaren över bostaden när ett samboskap upphör?

Hej, jag äger ett hus, min dotter med familj bor där men inget kontrakt är skrivet.

Vad händer om samboskapet upphör? är det den som bäst behöver bostad eller är

det den som äger huset som bestämmer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Om din dotter eller din dotters sambo begär bodelning vid en eventuell separation ska enligt sambolagen deras samboegendom delas upp mellan dem. (8 § SamboL) Samboegendom är deras gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom dom har i hemmet, om dom har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Du bestämmer över huset

Eftersom varken din dotter eller hennes sambo äger huset eller har ett hyreskontrakt till huset är det inte samboegendom. Huset ska därför inte ingå i en eventuell bodelning mellan dem. (3 § SamboL)

Det är du som ägare av huset som bestämmer vem som har rätt att bo där. Det är även du som bestämmer vad som händer med huset om de eventuellt skulle separera. Eftersom ni inte har skrivit något kontrakt har din dotter och hennes sambo ingen "egentlig rätt" till huset, utan du bestämmer helt själv över huset som du äger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare