Beställde skor för 0 kr men köparen hävde köpet pga felaktigt pris, vad har jag rätt till?

Beställde skor för 0kr men fick betala frakt och fick följande svar:

Vi kontaktar dig för att du har lagt en order hos oss då vi haft fel i vårt ordersystem. Felet har inneburit att vissa varor som vi inte har på lager har visats tillgängliga och vissa varor till 0 kr.

Din order har blivit cancellerad så vi ber dig lägga en order hos oss om du önskar det.

Ber om ursäkt för detta fel som uppstått.

Kan jag hävda att de ska skicka skorna till mig eller har de rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller ett köp i webbutik som du har fått bekräftelse på så har du vanligtvis rätt att få varan för de priset som står i bekräftelsen även fast webbutiken hävdar att det var felaktigt pris. Men det finns ett undantag till detta och det är om priset du köpte varan för var uppenbart felaktigt. Till exempel om det är så lågt att du borde ha insett att det var fel pris på varan. 0 kr är "gratis" och det finns starka argumentationer för att detta är ett uppenbart felaktigt pris. Och då behöver säljaren inte sälja varan för 0 kr och får häva köpet.

Men om du och säljaren är oense om priset är uppenbart felaktigt eller inte så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få tvisten prövad.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare