Beställa antibiotika på nätet. Smugglingsbrott?

Är det smuggling att beställa flera olika sorters antibiotika från flera olika utländska hemsidor på nätet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Brottet smuggling regleras i lag om straff för smuggling och det är främst 3 § som aktualiseras i ditt fall. För att det ska vara fråga om smugglings krävs det att en rad förutsättningar är uppfyllda vilka bland annat är att det ska vara fråga om införsel till landet vilket krävs att en vara ska ha förts över gränsen för svenskt territorium (se 2 § i denna lag). Därutöver krävs det att den varan som försöks föras in i landet omfattas av ett särskilt förbud eller villkor för införsel och detta gäller exempelvis narkotika och diverse vapen. Dessutom krävs det att du uppsåtligen, alltså medvetet, underlåter att anmäla varan till tullen. Om alla dessa förutsättningar är uppfyllda så har du alltså gjort dig skyldig till smugglingsbrott och om antibiotikan skulle vara narkotikaklassad så är det istället frågan om narkotikasmuggling enligt 6 § i lag om straff för smuggling. Det ska här betonas att enbart beställa antibiotika, om vi förutsätter att den är narkotikaklassad, från utländska hemsidor inte utgör smugglingsbrott så länge det inte har skett någon införsel till landet och så länge du meddelar tullen om att du avser importera antibiotika som är belagt med ett förbud eller villkor för införsel.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och mitt råd till dig är undersöka noggrant vad som gäller för de sorters av antibiotika som du har beställt och kanske även höra av dig till tullen för ytterligare information.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare