FrågaÖVRIGT26/06/2013

Besöksparkering

Hej Lawline! Fick idag parkeringsböter för ogiltigt P-tillstånd på en besökandeparkering utan tilläggsskylt när jag var och hälsade på ett företag. På parkeringen mittemot är det också besökandeparkering med tilläggsskylt att man måste ha P-tillstånd men någon sådan tilläggskylt fanns inte där jag parkerade. Har jag rätt att kräva att boten rivs?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom besöksparkering är till för besökande bör det finnas tilläggsskylt om det kan antas finnas några oklarheter eller andra omständigheter som gäller i just det enskilda fallet. I ditt fall låter det orimligt att bli bötfälld av den anledningen att parkeringstillstånd saknas om det inte tydligt angivits att det krävs.

Det går inte att kräva direkt att en parkeringsbot rivs utan du får överklaga parkeringsboten, vilket gör att den antingen skrivs av eller går vidare till tingsrätten.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare