FrågaÖVRIGT30/10/2021

Är det svårt att resa utomlands om jag är tidigare dömd för brott?

Hej! Jag är dömd för ofredande år 2019 och undrar kommer det bli svårt för mig att resa till Usa eller England?!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är att det inte finns några direkta hinder för att resa utomlands enbart p.g.a. att du tidigare blivit dömd för ett brott. Dock krävs det i vissa fall olika tillstånd för att resa till vissa länder, som t.ex. ett visum. Under processen att skaffa ett visum kan du bli frågad ifall du tidigare blivit dömd för något brott och att svara ja på den frågan kan påverka dina möjligheter att resa till det landet. Det kommer att göras en individuell bedömning så att du svarat ja på en sådan fråga innebär inte automatiskt att du nekas inresa. Att du är tidigare dömd kan alltså ha en påverkan för inresa till de länder med ett visumkrav, jag kan dock inte svara på hur stor denna påverkan är då det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare