Beslut om vård av missbrukare enligt LVM

Har en arbetsgivare rätt att skicka en arbetstagare till "Vård av missbrukare (LVM)" i 1 år och 8 månader, genom påvisat hög alkoholkonsumtion under en kort period (2 veckor) direkt efter återgång till arbete efter tidigare sjukskrivning (cancer) . Inga incidenter eller misskötsel har skett på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej,

Lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) reglerar tvångsvård av missbrukare. Beslut om tvångsvård fattas enligt 5 § av förvaltningsrätten. En arbetsgivare har överhuvudtaget ingen auktoritet att besluta om tvångsvård.

Misskötsamhet på arbetsplatsen kan, om den är tillräckligt allvarlig, ge en arbetsgivare skäl att säga upp eller avskeda en anställd. Berusning på arbetsplatsen kan, beroende på omständigheterna, leda till att en anställd förlorar sitt jobb.  (Alkoholmissbruk räknas dock som en sjukdom och är normalt sett inte grund för uppsägning eller avsked.)

Arbetsgivaren kan däremot aldrig besluta om tvångsvård enligt LVM.

Hoppas att svaret var till hjälp, och hör gärna av dig igen om jag skulle ha missuppfattat frågan.

LVM hittar du t ex https://lagen.nu/1988:870#R2.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare