Beskylld för barnmisshandel, förtal?

Är beskylld för barnmisshandel på min son när han var barn. som nu är 41 år. har aldrig hört något om detta tidigare. har försökt få en förklaring men han vägra svara. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första kan nämnas att eventuella brott är preskriberade, se 35 kap. Brottsbalken (1962:700), BrB. Misshandel av normalgraden har en preskriptionstid på fem år, grov misshandel preskriberas efter 10 år.

För det andra kan beskyllandet vara brottsligt. Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot personen döms för förolämpning, 5 kap. 3 § BrB. Förtal, 5 kap. 1 §, innebär att någon utpekar en annan som klandervärd, d.v.s. vill såra en person genom att prata med tredje part. Vänder sig beskyllningen bara till dig blir brottet förolämpning, vänder den sig även till tredje part blir det förtal. Gärningsmannen döms inte för förtal om det är försvarligt att lämna en sådan uppgift och man visar att uppgiften var sann eller har skälig grund för den.

Sammanfattningsvis kan du alltså om du vill anmäla din son för beskyllningen. Har det inte varit försvarligt att lämna uppgiften om barnmisshandel och saknas skälig grund för den gör han sig sannolikt skyldig till förtal, beroende på om beskyllningen riktar sig till enbart dig eller även tredje man.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare