FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/12/2015

Beskattning när hus säljs till förlust

Hej!

Jag skalla sälja mitt fritidshus.

Inget är ombyggt eller renoverat sedan 1999.

Jag köpte detta för 60 000, år 2012

Säljer nu som renoveringsobjekt för 50 000, då det är en uppkommen fuktskada.

Vad gäller nu kring reavinstbeskattningen?

Finns andra oförutsedda utgifter som bör tas med i beräkningarna?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen hittar du i inkomstskattelagen (IL) och i lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndighet (StL). IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 och StL hittar du https://lagen.nu/1984:404. Reglen som styr avgiften för expeditionsavgiften på Lantmäteriet finns i inskrivningsförordningen. Den hittar du https://lagen.nu/2000:309.

Beskattningen

Utifrån det du skriver kommer du inte behöva betala någon kapitalskatt, då du inte gör en kapitalvinst IL 44:13 & 14 – du säljer för under vad du köpt fritidshuset för (50.000 < 60.000).

Det tillkommer dock en stämpelskatt vid lagfartsöverflyttningen. Summan är baserad på försäljningslikvidens storlek. Om fritidshuset säljs för 50.000 skulle den landa på (50* 15 =) 750 kronor 8 § StL. Denna skall delas lika mellan säljaren och köparen enligt 27 § StL; mitt tips är att du och köparen gör upp om vem som skall stå för avgiften innan försäljningen.

Vidare tillkommer det en expeditionsavgift om 825 kronor från Lantmäteriet. Den skall dock den sökande om lagfart stå för 21 § inskrivningsförordningen.

Summering

Utifrån det du beskrivit ovan tillkommer kommer du inte att behöva betala någon kapitalskatt, dock kan viss stämpelskatt tillkomma.

Glöm inte att om du säljer din fastighet till förlust kan du ha möjlighet att dra av den förlusten mot vinster från kapitaltillgångar. För mer information om detta och annat gällandes beskattning vid försäljning av hus kan du läsa i Skatteverkets broschyr SKV 379.

Är det något jag missuppfattat eller om mitt svar är otydligt på något sätt är du välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare