Beskattning av vinst från bostadsrätt som förvärvats genom gåva

Ett barnbarn som får en bostadsrätt i gåva av sin mormor.(mormor köpte bostadsrätten för 6000 kr år 2000. Barnbarnet får gåvan i mars 2013 men säljer bostadsrätten i oktober 2013 för 190 000 kronor. Vad skall han betala i skatt för gåvan???? Skall man deklarera gåvan på särskild blankett?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi inte längre någon gåvoskatt, enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Gåvan i sig är således skattefri. När barnbarnet säljer bostadsrätten får han eller hon emellertid en skattepliktig inkomst i inkomstslaget kapital, enligt 41 kap. 2 § inkomstskattelagen, vilken redovisas på Skatteverkets K6 bilaga - försäljning av bostadsrätt. Resultatet förs sedan över till inkomstdeklarationen.

När en bostadsrätt har förvärvats genom gåva har inte gåvotagaren haft någon kostnad för att förvärva tillgången, utan anses istället inträda i samma skattemässiga situation som den tidigare ägaren, 44 kap. 21 § 1 st inkomstskattelagen. Det innebär att barnbarnet får dra av det omkostnadsbelopp och de förbättringsutgifter etcetera som mormodern har haft. Specifika regler för vad som får dras av vid avyttring av bostadsrätter framgår av 46 kap. inkomstskattelagen.

Har bostadsrätten införskaffats för 6 000 kr och mormodern eller barnbarnet inte har haft förbättringsutgifter, utgifter för försäljningen eller gjort kapitaltillskott till bostadsrättsföreningen för amortering av föreningens lån etcetera blir vinsten 190 000 kr minskat med 6 000 kr, vilket blir 184 000 kr. Den skattepliktiga delen för en privatbostadsrätt är 22/30, enligt 46 kap. 18 § 1 st inkomstskattelagen, det vill säga 134 933 kr. Överskott av kapital beskattas med 30 procent, enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare