Beskattning av uppskovsbelopp vid försäljning

Hej,

Jag har ett uppskovsbelopp från tidigare försäljning på 400.000

Köpte nytt hus 2007, 2.200.000, försäljning 3.000.000 - renovering, mäklararvode mm. vinst 400.000

Köper ett nytt litet hus för 1.800.000

Måste jag då betala skatt på både uppskovsbeloppet och den nya vinsten totalt 800.000 eller kan jag få uppskov med någon del.

Tacksam för svar

Mvh

Nidan

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om uppskov för privatbostadsfastigheter finner du i inkomstskattelagen (IL) 47kap.

Huvudregeln är att uppskovet ska återföras till beskattning när ersättningsbostaden säljs,47:11 IL.

Hur mycket av ditt gamla uppskov som ska återföras beror dock på om du köper en ny bostad när du säljer din ersättningsbostad och om den nya bostaden är dyrare eller billigare än den bostaden som du säljer. Eftersom den nya bostaden du köper (1 800 000kr) är billigare än den du säljer (3 000 00kr) får du göra en beräkning av uppskovsbeloppet enligt 47:7 st1 mom 2. Uppskovsbeloppet blir då kapitalvinsten (400 000kr) + tidigare uppskovsbelopp (400 000kr) minskat med skillnaden mellan bostaden du säljer (3 000 000kr) och bostaden du köper (1 800 000kr) alltså (1 200 000kr) Totalt 800 000kr - 1 200 000kr = - 400 000kr. Eftersom det blir ett negativt belopp finns det inget över till något uppskov och du måste alltså ta upp både det gamla uppskovet och den nya vinsten till beskattning.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare