Beskattning av aktieutdelning

Hej Jag arbetar och bor sen 2 år tillbaka som steward på Emirates Airline i Dubai, jag har Dubai id, som recident (boende) samt bankkonto i Duabi. Jag har nu erhållit en utbetalning på aktier, som jag äger, måste jag då skatta för dem i Sverige. Det svenska bolaget har för säkerhets skull och betalade in till skatteverket,som drog 240000SEK i skatt på min utdelning, bolaget är litet och privat och har aldrig haft någon utdelning tidigare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du nämner att det "svenska bolaget" betalade in skatten för säkerhets skull. Jag antar därför att aktieutdelningen sker i Sverige. Det du vill ta reda på är alltså om du behöver beskatta denna aktieutdelning, även om du under två års tid vistats i ett annat land.

Ja, du måste beskatta denna aktieutdelning i Sverige i och med att inkomsten härrör till Sverige. Kapitalinkomster (dit aktieutdelningar också hör till) är inte befriade från beskattning i Sverige, även om du bor och arbetar utomlands. Det som däremot skulle kunna undantas från beskattning är din lön som du fått för den anställning du haft utomlands. Ett krav är dock att du vistats utomlands i mer än 6 månader eller 1 år, vilket vi antar att du har gjort i ditt fall (se 3 kap. 9 § inkomstskattelagen). Du måste dock, som du möjligen redan känner till, deklarera alla dina inkomster i Sverige ändå. Det är Skatteverket som bedömer om sexmånaders- eller ettårsregeln blir aktuella. Du måste lämna in uppgifter om att du vistas utomlands och att du beskattas för din anställning där (visa kvitton eller intyg på att du beskattats för din anställning utomlands).

Svaret på din fråga är alltså att du ändå måste betala skatt på aktieutdelningen, även om du vistats utomlands.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare