Besittningsrätt vid arv VS. bröstarvingars laglott

Hej, har en fråga om besittningsrätt: om ett syskon av tre är skriven och bor hos fadern; och fadern dör; tillfaller då bostaden det syskonet som har varit skriven och boende hos pappan automatiskt? Eller infaller bostaden i det totala arvet att delas lika mellan syskonen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret kan variera beroende på om er pappa bor i en bostadsrätt, hyresrätt eller hus. Jag utgår från att det är ett hus som bostaden avser.

Som huvudregel ärver bröstarvingar lika lott i sin förälders dödsbo, 2 § 2 kap Ärvdabalken. Detta innebär att ni exempelvis kommer ärva en tredjedel var i bostaden om bostaden är det enda som ingår i dödsboet. Efter detta kommer samägandelagen bli tillämplig för er vid fortsatt skötsel och eventuell försäljning av bostaden.

Bostaden tillfallet alltså inte automatiskt er bror som är skriven på bostaden, och bostaden kommer vara del i det totala arvet från er pappa. Det faktum att er bror är bosatt och skriven på bostaden ger honom inget besittningsskydd. Barns arvslott är en tvingande rätt och er far kan inte ens genom testamente ge hela bostaden till er ena bror eftersom ni alla har lika rätt till er laglott.

Vill er pappa att hans son skall kunna bo kvar i bostaden kan han dock genom testamente ge er bror nyttjanderätten till bostaden. Er broder måste dock under den tiden han utnyttja nyttjanderätten ta hänsyn till de övriga ägare tillbostaden. 1 och 3 §§ 12 kap ärvdabalken.

Hoppas detta givit dig svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning
Matilda BonaRådgivare