Berättigad ersättning för sveda och värk efter stöld?

Hej,!

Jag har under en resa till Värmland med min fästman och två släktingar till honom blivit bestulen på två små brudklämmor som förvarades i en liten plastpåse tillsammans med andra större klämmor bland mina personliga hygienartiklar i en låst resväska. Resväskan stod under kvällen när vi åt middag ca kl 18:00-22:00 LÅST i en olåst bil utanför en sommarstuga i närheten av Hagfors och Munkfors. Stugan ägs av en kusin till min fästman som också deltog i middagen. Området kan betecknas som mycket lugnt. Ingen åverkan syntes på resväskan när den flyttades in i sommarstugan. När de tre övriga personerna förutom min fästman lämnade stugan låste vi dörrarna. På morgonen upptäckte jag att klämmorna saknades. Resväskan hade under natten förvarats olåst i det sovrum som jag ensam sov i.

Dessa små klämmor som var de sista två jag hade i nyskick finns inte att köpa i butiker som saluför hårvårdsartiklar längre varför stölden gjorde mig väldigt upprörd. Men framförallt känns det mycket obehagligt att någon för mig obekant person har snokat igenom mina ytterst personliga hygienartiklar.

Har en reseförsäkring via Vårdia. Är jag berättigad till ersättning för sveda och värk p.g.a det psykiska obehag denna stöld har förorsakat mig?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för sveda och värk är en följd man kan få av personskada. En personskada innebär kroppsliga och psykiska sjukdomstillstånd orsakade av en skadehändelse. Just sveda och värk gäller de skadeföljder som skadan har fört med sig, då bland annat psykiskt lidande. För att sådan ersättning ska kunna utges för en personskada krävs att man kan påvisa detta medicinskt, det vill säga att man kan få ett läkarintyg på skadan. Detta gäller givetvis både fysisk och psykisk personskada. Att du därför ska få ersättning i form av sveda och värk på grund av stölden är därför inte troligt. Att uppleva obehagskänslor är troligtvis något som alla som blir offer för stöld tyvärr upplever. Däremot rekommenderar jag dig att kontakta ditt försäkringsbolag och se vad just din försäkring innebär!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare