Beräkning av värde på kvarlåtenskap – vilken tidpunkt?

Är det fastighetens värde på dödsdagen, vid bouppteckningen eller dag för arvsskiftet som ska ligga till grund för beräkning av laglott ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fastighetens värde beräknas till det värde den hade på dödsdagen (20:4 ärvdabalken). Utifrån detta värde kan man sen räkna ut laglotter.

Vid arvskifte och beräkning av laglotter kan det vara bra att ta hjälp av en jurist för att se till att allt går rätt till. Du är välkommen att boka tid med någon av våra jurister här på Lawline.

Du kan även höra av dig till oss via telefon på nummer 08-533 300 04 om du har några ytterligare frågor.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare