FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/02/2015

Beräkning av stämpelskatt

Hej kan du hjälpa mig att beräkna Emmas beskattningskonsekvenser:

Exempel.

Göte är 75 år och överväger att överlåta sin helägda villafastighet till sin dotter Emma som är 20 år. Göte förvärvade fastigheten 1995 för 500 000 kr och fastigheten har idag ett marknadsvärde på 1 200.000kr. Befintliga lån på fastigheten är för närvarande 400.000 kr.

Utgå från ett taxeringsvärde för 2013 på 500.000 kr.

Redogör för beskattningskonsekvenserna om Göte överlåter fastigheten för marknadsvärdet 1 200.000 kr?

Visst är det så att Emma ska betala stämpelskatt enligt 8 § stämpelskattlag med 15kr /1000 = 1,5 stämpelskatt av egendomens värde? Dvs 1 200 000 x 0,015= 18 000kr

9§ stämpelskattlag

Ska man välja det högsta värdet dvs köpeskillingen eller taxeringsvärdet.

I detta fallet är det köpeskillingen på 1 200 000 kr vs taxeringsvärde 500 000 kr?

Stämmer detta

Mvh My

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förvärv av fast egendom som sker genom köp är skattepliktigt enligt 4 § Lag (1984:404) om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter, här. Stämpelskatten är 1,5 % av egendomens värde 8 §. Värdet av den fasta egendomen motsvarar det högsta värdet av köpeskillingen eller taxeringsvärdet 9 §. I Emmas fall är köpeskillingen högre än taxeringsvärdet vilket gör att stämpelskatten blir 1,5 % av köpeskillingen.

Emmas stämpelskatt blir, som du räknade ut helt rätt, 1 200 000 * 0,015 = 18 000 kr.

Vänliga hälsningar,

Ola SilvénRådgivare