Beräkning av laglott

Hej!

Jag och min sambo har ett inbördes testamente där det framgår att den som först avlider ärver den andre och att först efter bådas död skall kvarlåtenskapen delas lika mellan hans två barn och mina två barn. Min sambo har avlidit, bouppteckning är godkänd liksom testamentet. Hans kvarlåtenskap är beräknad till 61.260:-kronor. Ett av hans barn har begärt ut sin laglott. Jag vill då även lämna ut det andra barnets laglott och därmed avsluta arvskiftet. Hur mycket blir det då som tillkommer varje barn? Mina två barn motsätter sig inte detta.

Nybliven änka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna som reglerar arv finns bl.a. i ärvdabalken. Den avlidnes barn är närmaste arvingar och kallas bröstarvingar (2 kap. 1 §). En arvslott är den andel av kvarlåtenskapen som tillkommer en arvinge i det fall inget annat bestäms genom testamente. Bröstarvingar har mellan sig lika stor arvslott. Det som kallas laglott utgör sedan hälften av den arvslott som en bröstarvinge har (7 kap. 1 §). Det vill säga att utan testamente skulle din sambos barn fått hälften var av kvarlåtenskapen efter din sambo. Hälften av denna arvslott är sedan det som kallas för laglott, i ditt fall ¼ var för din sambos barn. Din sambos barn borde då få ut ¼ var av 61.260 kr som laglott efter din sambo.

Jag hoppas det besvarade din fråga. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Lawline RådgivareRådgivare