Benefik överlåtelse av bostadsrätt, beskattning vid avyttring

Hej. Jag fick en lägenhet i gåva av min mor för några år sedan. Om jag säljer den i framtiden måste jag då betala vinstskatt? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Gällande bostadsrätter sker beskattning av kapitalvinst vid avyttring, se 44 kap. 26 § inkomstskattelagen. Då du har fått bostadsrätten i gåva skjuts således beskattningen upp från det att överlåtelsen mellan dig och din moder sker till dess att du avyttrar bostadsrätten, detta enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen. Du träder så att säga i din moders skattemässiga situation och beskattningen av kapitalvinsten övergår på dig så som gåvotagare. Genom att du inträder i din moders skattemässiga situation så kommer beräkning av din skattepliktiga vinst eller förlust göras utifrån det anskaffningsbelopp som din moder hade. Du kommer även vid beräkningen av belopp som kan dras av i samband med att omkostnadsbeloppet beräknas kunna räkna in vissa av de kostnader som din moder har haft i samband med sitt ägande.

Gällande frågan om du kommer behöva betala någon faktisk skatt så beror det på såväl anskaffningskostnaden som vilka andra kostnader som har förelegat (exempelvis reparationer och ombyggnationer) under den tid som du och din mor har ägt bostadsrätten men även på vilket belopp du säljer bostadsrätten för.

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229#A7

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare