FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/05/2014

Belastningsregistrets utgallringstid

Hej,'

Jag är tidigare straffad för stöld. Fick böter och villkorlig dom. Detta var 10 år sedan. Jag dejtar nu en amerikan som arbetar för armen i USA. Jag undrar om mitt brott syns i registret fortfarande? Kan jag gifta mig med en amerikansk militär och bo med honom på militärbaser runt om i världen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Hur länge ett brott syns i belastningsregistret regleras i lag om belastningsregister som du hittar https://lagen.nu/1998:620.

Det är i första hand vilken påföljd man dömdes till som är avgörande för hur länge ett brott syns i belastningsregistret. I de fall man har dömts till villkorlig dom försvinner anteckningen om brott 10 år efter det att domen meddelas, alternativt fem år efter dom om du var under 18 år vid tidpunkten för brottet, 17§ lag om belastningsregister. Troligtvis syns det alltså inte längre i belastningsregistret att du är dömd för stöld. För att vara på den säkra sidan kan du beställa ett utdrag ur belastningsregistret om dig själv och se om anteckningen om stöld fortfarande finns kvar. Du kan begära ett utdrag om dig själv genom att fylla i en blankett som finns på polisens hemsida.

Jag har ingen direkt insyn i de regler som gäller för att få gifta sig med en amerikansk militär samt bo på en amerikansk militärbas, men jag har spontant svårt att se att det skulle finnas några hinder för det, särskilt inte om anteckning om brott inte längre syns i belastningsregistret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare