FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/10/2013

Belastningsregistret för böter?

Hamnar man i belastningsregistret om man inte fått något straff utan endast böter och skadestånd för ringa misshandel och olaga hot? Prövningsrätt gäller till Hovrätten eftersom det inte blev någon straffpåföljd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att personen i fråga har befunnits skyldig till ringa misshandel och olaga hot, men att påföljden har stannat vid böter. Eftersom böter är en straffrättslig påföljd så hamnar denna uppgift i belastningsregistret. Uppgifterna kommer att finnas kvar i registret i fem år efter det att domen har vunnit laga kraft.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare