FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/11/2016

Belastningsregister och innebörden av begränsat utdrag

Hur länge finns misshandel, villkorlig dom (dagsböter) kvar i belastningsregistret? Innan det gallras? 5 eller 10 år? Registerutdrag med begränsat utdrag, vad innebär det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd du får. I lagen (1998:620) om belastningsregister 17 § kan du läsa om när olika typer av påföljder gallras (tas bort) ur belastningsregistret.

Enligt lagen om belastningsregister 17 § 4 a punkten ska uppgifter om din villkorliga dom för misshandel i belastningsregistret gallras efter tio år. Om du var under 18 år när brottet begicks ska uppgifterna i belastningsregistret gallras efter 5 år, se lagen om belastningsregister 17 § 4 b punkten.

Enligt lagen (1998:620) om belastningsregister 9 § har en enskild rätt att en gång per kalenderår ta del av uppgifter i ett begränsat utdrag ur belastningsregistret om sig själv. De brott som syns i ett begränsat utdrag ur belastningsregistret är samtliga sexualbrott och barnpornografibrott samt även uppgifter om mord, dråp, grov misshandel, människorov, människohandel, grovt rån och olaga tvång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare