FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/01/2019

Belastningsregister & gallringsregler

Hej! Jag hade vart i Danmark och hade 4 g hasch på mig, blev sedan stoppad i tullen i Malmö. När jag begärde ut belastningsregistret så står det att jag åkt fast för narkotikasmuggling (ringa brott) hur länge syns detta på mitt belastningsregister ? Är det dom vanlig ringa narkotikabrott eftersom det är ringa smuggling ? Står att det är godkänt från 2014-07-01 är det såfall 5 år från det datumet ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur många år som brottet syns i ditt belastningsregister beror på vilken påföljd du fick för brottet. För mindre allvarliga brott där påföljden är endast är böter, gallras uppgifterna från belastningsregistret efter fem år. Men om du t.ex. fick villkorlig dom kan det dröja upp till tio år. Du hittar en mer specifik lista här

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare