FrågaFAMILJERÄTTGod man17/06/2019

Behövs god man eller fullmakt för att sälja mina demenssjuka föräldrars hus?

Hej!

Min mamma har medelsvår/svår Alzheimer och pappa en outredd demenssjukdom. De har ett hus som behöver säljas. Stämmer det att jag behöver bli god man alternativt upprätta en särskild fullmakt hos aktuell mäklare för att sälja huset eftersom vi inte tecknat framtidsfullmakt?

/Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Hjälp i vardagen utan fullmakt

Du behöver inte ha en fullmakt som anhörig som hjälper din släkting med vardagliga transaktioner. Om det är uppenbart att någon på grund av sjukdom inte längre kan sköta sin ekonomi får en anhörig göra det istället (17:1 Föräldrabalk). I ditt fall låter det som att båda är oförmögna på grund av demenssjukdom och då är du som barn närmast anhörig (17:2 Föräldrabalk). Har du syskon så företräder ni dina föräldrar gemensamt (17:2 2 stycket Föräldrabalk). Din rätt att företräda föräldrarna gäller bara ordinära rättshandlingar, det är exempelvis att betala räkningar, handla förnödenheter och ingå vissa abonnemangsavtal (läs mer här). Denna rätt gäller inte för försäljning av huset.

Fullmakt för husförsäljning

För att kunna upprätta en fullmakt som ger dig rätt att sälja huset behöver dina föräldrar vara tillräkneliga. Det låter på din fråga som att det tyvärr inte är fallet.

God man

För att kunna sälja huset när dina föräldrar inte är tillräkneliga så ska ni ansöka om god man. Man skickar in ansökan till tingsrätten på den ort där dina föräldrar bor. Du kan som anhörig göra ansökan och du kan också föreslå att du ska utses till god man. Det finns inga hinder mot att en anhörig utses till god man, det viktigaste är att dom som den gode mannen företräder känner förtroende för denne.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare