Behövs fullmakt för bouppteckning vid farförälders död?

Jag är särkullbarn till min biologiska pappa.

Vi har ingen kontakt alls. För ca en månad sedan dog min biologiska farmor och biologiska farfar sitter är på ett äldreboende och detta var reglerat i deras testamente att då ska arvet tillfalla bröstarvingarna dvs. min biologiska pappa och hans syskon. Härom dagen fick jag ett brev från en advokat som uppmanade mig att skriva på en fullmakt där jag gav min biologiska pappa rätten att företräda mig och mina intressen vid bouppteckningen.

Jag skrev inte på den fullmakten. Dels för att jag inte förstår varför den behövs då jag väl inte ärver min farmor utan min biologiska pappa den dagen han dör och dels då jag har svårt att se hur min biologiska pappa ska kunna ta tillvara på mina intressen då han inte känner mig. Vad var syftet med fullmakten? Och kan jag ärva mina farföräldrar redan nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. Det stämmer att det i första hand är den avlidnes barn som ärver, vilket framgår av 2 kap 1 § ärvdabalken. Barnbarn kan ärva far- och morföräldrar direkt om föräldern som annars skulle ha ärvt inte längre är i livet, men eftersom din biologiska pappa lever kan du inte vara arvinge på den grunden.

Den anledning jag kan tänka mig till att det skulle behövas en fullmakt från dig är om testamentet säger att du ska få en viss del av kvarlåtenskapen. I så fall är du så kallad universell testamentstagare som ingår bland dödsbodelägarna enligt 18 kap 1 § ärvdabalken och du behöver då ge fullmakt för att någon annan ska kunna företräda dig vid bouppteckningen. Jag vill dock understryka att du inte måste göra det, utan du kan kräva att själv få vara med. Vill du ge en fullmakt behöver den inte heller ges till just din biologiska pappa utan du är fri att välja en företrädare som du anser kan tillvarata dina intressen.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med advokaten som skickade fullmakten för att få reda på varför hen ansåg att den behövdes. Skulle du behöva ytterligare juridisk hjälp efter det är du varmt välkommen att kontakta vår telefonrådgivning (Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00) eller boka tid med en av Lawlines jurister via denna länk: https://lawline.se/boka

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare