FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/02/2019

Behövs det misstanke om brott för att polisen ska få stoppa ett fordon?

Hej! Jag blev stannad av polisen efter att ha kört ut från bostadsområdet jag bor i. Jag frågade om jag var misstänkt för något och de svarade "inte än". Jag fick visa körkort och blåsa. Jag fick sen kliva ur bilen och göra fler tester, men släpptes sen. Jag är inte dömd för brott, eller misstänkt, antar jag. Jag förstår att polisens enda skäl att stoppa mig var för att jag är en ung man som sent på kvällen körde från ett område där de ofta griper folk för narkotikabrott. Behöver polisen orsak att stoppa mig på det sättet, och isåfall, är det orsak nog att jag bara var i ett område med mycket narkotika? MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Förutsättningarna för när polisen får stoppa ett fordon regleras i polislagen (22 §). Reglerna i paragrafen ger bland annat polisen befogenhet att stoppa fordon där föraren kan misstänkas för brott eller där det finns annat lagstöd för genomförande av exempelvis en kontroll av lasten eller dylikt. Men förutom detta så kan polisen även stoppa ett fordon när det inte föreligger misstanke om brott, detta kräver då särskilt lagstöd.

För nykterhetskontroller genom blåsning så finns det en lag som heter lag om alkoholutandningsprov. Lagen ger polisen befogenhet att ta alkoholutandningsprov på förare av motorfordon. Detta kräver då alltså inte misstanke om brott. Beträffande körkort så anges det i körkortslagen att den som kör ett fordon är skyldig att ha sitt körkort på sig och att visa detta för en polis om polisen begär det (3 kap. 15 §). Dessa två kontroller är alltså sådana kontroller som kan ge polisen rätt att stoppa ett fordon även utan misstanke om brott.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare