Behöver särkullbarn begära ut efterarv?

Behöver min avlidne makes särkullbarn begära till dödsboet att få ut efterarvet från sin sedan tidigare avlidna mamma?? Om ja, när går tidsfristen ut och från vilket datum räknas det??

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den del av arvet som är ett särkullbarns efterarv ärvs av en efterlevande make endast med så kallad fri förfoganderätt, vilket innebär att man inte får lov att testamentera eller ge bort detta. Du får lov att använda den precis som dina egna tillgångar under din livstid men efter bortgång kan dessa inte ges till någon annan än den arvinge som är berättigad efterarv. (3 kap 2 § Ärvdabalken)

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare