Behöver man förhandla med facket om man inte har kollektivavtal?

pg av coronovirusets framfart bristande försäljning har vi nu kortidspermiterat 4 personer ink ägaren, en timanställd måste vi varsla vi har inget kollektivavtal måste vi förhandla med facket? vi har meddelat etta o skickar nu uppsägning med REK ska vi kontakta AF också?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om man inte har ett kollektivavtal på arbetsplatsen måste arbetsgivaren ändå förhandla med varje fackförbund som har en medlem på arbetsplatsen vid uppsägningar på grund av arbetsbrist (13 § 2 st lagen om medbestämmanderätt i arbetslivet). Skyldigheten innebär inte att arbetsgivaren måste göra en grundläggande undersökning om vilka anställda som är med i ett fackförbund. Om du som arbetsgivare har ställt frågan är det arbetstagarens egna skyldighet att meddela sitt fackförbund för att i sin tur få sin rättighet om förhandling uppfylld. Ni har vid uppsägning ingen skyldighet att kontakta arbetsförmedlingen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar.

Mikaela DahlRådgivare