FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/06/2021

Behöver man en jurist upprätta till användarvillkor på sin hemsida?

Hej!

Är fullt igång med att starta en internationell webbshop för kläder. Min fråga är, behöver en jurist eller liknande läsa genom användarvillkor (terms & conditions) för att se till att allting stämmer innan man lanserar och öppnar för försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns ett krav på att en jurist är delaktig i upprättandet av användarvillkoren på din hemsida. Användarvillkor är en form av avtal mellan kunden och din webbshop. Så frågan är alltså om en jurist behöver vara delaktig i upprättande av avtal.

Upprättande av användarvillkor. Det finns inget krav på att du måste anställa en verksam jurist vid upprättandet. Det är därför möjligt för dig att på egen hand konstruera detta avtal. Det är dock viktigt att komma ihåg att du blir bunden av det som står i detta användarvillkor (1 § 1 kap AvtL).

Vad betyder det här för dig? Det betyder i korta drag att du inte behöver att en jurist tittar genom användarvillkoren. Det kan däremot vara en fördel att ha en jurist som tittar genom det för att vara på den säkra sidan, då det kan ge en större förståelse av användarvillkorens innebörd för dig. Men detta är inget krav.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Adam StannervikRådgivare