Behöver man betala parkeringsböter från ett annat land?

Vad händer om man inte betalar parkeringsböter från Finland? Kommer man få betalningsanmärkning i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du behöver betala parkeringsböter som är utfärdade i Finland (ifall du bor i Sverige) och vad som skulle hända om du inte betalade dem.

Att du fått böter utomlands och inte inom Sveriges gränser, ger ingen garanti för att du inte behöver betala böterna. Det är du som förare som har en skyldighet att informera dig om gällande trafikregler även i andra länder du besöker. De flesta länder idag har samarbete mellan varandra gällande parkeringsböter och det finns även internationella inkassobyråer som driver in parkeringsböter över hela Europa, exempelvis Euro Parking Collection. Således, om du inte betalar parkeringsböterna i Finland kan de senare nå dig i Sverige och precis som med svenska parkeringsböter kan de hamna i Inkasso och hos Kronofogdemyndigheten tillslut och ge dig betalningsanmärkning i Sverige.

Så mitt tips till dig är att betala dina parkeringsböter även om de är från ett annat land som Finland. Sen om du anser att de är felaktiga är det en helt annan sak, då kan du bestrida parkeringsboten. Men i detta fall tolkar jag det som att du fått en korrekt parkeringsbot, bara att den är från Finland, och då ska du ändå betala då den kan nå dig senare i Sverige.

Hoppas detta gav dig svar på frågan! Om du har fler funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Cornelia NilssonRådgivare