FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2022

Behöver man betala gåvoskatt?

Jag vill ge sonen runt 300 tusen för att han ska köpa en bil till sig. För att undvika skatt för att jag ger honom gåva kan jag istället köpa bilen och ge till honom eller blir det samma sak? Finns det någon sätt att undvika att betala skatt för det? Annars hur ska man betala det och hur mycket?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du vill ge din son pengar till att köpa en bil och du undrar därmed hur mycket skatt du är skyldig att betala och om du på något sätt kan undvika detta.

Den typ av skatt du troligen tänker på kallas för gåvoskatt, alltså skatt som betalas för värdet på en gåva.
I Sverige har vi sedan en tid tagit bort gåvoskatten (8 kap. 2 § Inkomstskattelag). Alltså behöver man inte längre betala skatt för värdet på gåvor. Du kan därför ge din son pengarna som du tänkt utan att behöva oroa dig för att bli skyldig att betala någon skatt för detta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Välkommen att kontakta oss igen i framtiden om du har fler frågor.

Vänligen,

Jakob JohanssonRådgivare