Behöver man betala andra avgifter efter att man har köpt en bostadsrätt?

Hejsan. Jag undrar om det finns andra avgifter att betala när man har köpt en bostadsrätt med kontanter? Man tar inget lån från banken så att säga. Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

När du köper en bostadsrätt köper du rätten att använda en bostad i en fastighet. Du äger alltså inte själva bostaden utan blir istället medlem i en bostadsrättsförening som i sin tur äger hela fastigheten. Därför behöver du, utöver det beloppet som du betalat för bostadsrätten, även betala en månadsavgift till bostadsrättsföreningen. Pengarna använder sedan bostadsrättsföreningen till att bl.a. sköta om fastigheten och allt som finns på fastighetens område. Vad som ingår i månadsavgiften för bostadsrätten är olika i olika föreningar.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare