Behöver jag upprätta testamente i Spanien?

Hej

Undrar om man bör skriva spanskt testamente vid ägande av hus i Spanien om man bara använder det som sommarbostad, dvs då man fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man behöver inte upprätta ett spanskt testamente. Från och med 17 augusti 2015 gäller Europeiska Arvsförordningen, vari stadgas att nationalitetsprincipen inte längre är tillämplig. Istället tillämpar man lagen i landet, i vilket den avlidne var bosatt. I det fall den avlidne var svensk medborgare vid dödsfallet och hade hemvist i Sverige, avgörs frågan i ärvdabalken. Enligt svensk arvsordning ska tillgångarna, oberoende av i vilket land de befinner sig, ärvas av efterlevande maka/make och bröstarvingarna. I avsaknad av bröstarvingar är det den avlidnes föräldrar som ärver och i avsaknad av dem är det nästa led, alltså syskonen, osv.

Däremot kan ett testamente upprättat i Spanien förmodligen underlätta processen vid bodelning, men det är alltså inte nödvändigt.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare