FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/02/2021

Behöver jag gå till den verkstaden som försäkringsbolaget säger?

Hej.

Jag har fått en skada på min bil som jag anmält till mitt försäkringsbolag. Dom kräver nu att bilen skall lagas hos deras samarbetspartner, en verkstad jag saknar helt förtroende för då de lagat en tidigare bil jag haft med ett skrämmande dåligt resultat.

Har jag ingen rättighet att själv få bestämma vart min bil lagas?

Verkstaden jag vill laga bilen hos är en godkänd verkstad som samarbetar med de flesta stora försäkringsbolagen.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill inledningsvis säga att jag förstår att du befinner dig i en jobbig situation och att du blir förtvivlad av att behöva gå tillbaka till den verkstaden.

Det är däremot så att det som avgör vad ett försäkringsbolag eller du får lov att göra i denna situation är vad villkoren som du har i din försäkring säger. Vanligen så står det där att du måste gå till den verkstad som de har samarbeten med. Anledningen är att de vill hålla sig till de avtal som försäkringsbolaget har med sina samarbetsverkstäder, och därav lägger de ingen vikt vid om någon annan verkstad är kompetent nog. Men vad som gäller i just ditt fall kan jag däremot inte svara på utan att se de villkor som du har förbundit dig till när du tecknade din bilförsäkring.

Mitt råd till dig är därför att läsa igenom villkoren i försäkringen och försöka samtala med försäkringsbolaget för att komma till en överenskommelse som kommer få er båda nöjda.

Jag hoppas att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare