FrågaFAMILJERÄTTGod man03/01/2019

Behöver jag en framtidsfullmakt?

Jag är i år 75 år och relativt frisk. Ensamstående. Är jag i behov av framtidsfullmakt? Har 2 pojkar som jag litar på. Vad händer om jag får ex stroke och inte kan tänka etc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du skulle insjukna och få t.ex. en stroke kan det utses en god man eller en förvaltare för dig. En god man är en hjälp och stöd för dig, det är en frivillig åtgärd som kräver samtycke och du behåller din rättshandlingsförmåga. Som du kan förstå krävs det således att du kan uttrycka din vilja för att god man ska vara aktuell. Kan du inte samtycka kan istället en förvaltare utses av rätten. Förvaltarskap är en tvångsåtgärd och förvaltaren träder in och agerar istället för dig. Du förlorar således din rättshandlingsförmåga och får inte själv ingå avtal m.m.

En framtidsfullmakt kan i många fall vara en god idé. Fullmakten är ett gott alternativ till god man eller förvaltare. Framförallt får du själv möjlighet att välja vem som med stöd av framtidsfullmakten ska företräda dig. Framtidsfullmakten börjar gälla först när du förlorat din förmåga att ingå avtal m.m. på grund av t.ex. sjukdom.

Om du vill ha möjlighet att själv välja vem som ska företräda dig i händelse av sjukdom samt vad vederbörande ska få göra rekommenderar jag att du utfärdar en framtidsfullmakt. Jag kan varmt rekommendera att du använder dig av Lawlines avtalstjänst vari vi erbjuder framtidsfullmakter korrekt utformade till ett konkurrenskraftigt pris.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare