Behöver hyresförening ge tillstånd för andrahandsuthyrning om redan hyresnämnden gett det?

Om hyresnämnden ger tillstånd till detta spelar det ingen roll om föreningen inte samtycker till andrahandsuthyrningen. Här finns lite information om det förfarandet ???????

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som om du undrar om hyresföreningen måste ge tillstånd till en andrahandsuthyrning om hyresnämnden redan gett det.

Som huvudregel krävs samtycke av hyresvärden för att hyresgästen ska få hyra ut lägenheten i andra hand (12 kap. 39 § JB). Däremot finns som undantag att hyresgästen får hyra ut lägenheten i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till det (12 kap. 40 § JB). Tillstånd lämnas då i regel i två fall: 1) om hyresgästen vill hyra ut lägenheten i andra hand pga. särskilda familjeförhållanden, tillfälligt arbete, studier på annan ort m.m. och 2) om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke, t.ex. om hyresvärden har anledning att anta att andrahandshyresgästen kommer att missköta sig och skada lägenheten. Alltså krävs tillstånd av antingen hyresföreningen eller hyresnämnden, båda krävs ej. Hyresnämndens beslut trumfar hyresvärdens.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare