FrågaSKATTERÄTT27/11/2021

Behöver gåvomottagare i Nederländerna betala gåvoskatt?

Jag har sparat till mitt barnbarn som bor i Nederländerna. Tänkte ge henne pengarna på 18-årsdagen. Måste hon skatta för den gåvan?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt barnbarn behöver betala gåvoskatt eller inte beror på vilken nationalitet gåvogivaren, alltså du, har. Om du har nederländsk nationalitet så behöver ditt barnbarn lämna in en gåvodeklaration endast om du flyttade utomlands för mindre än tio år sedan. Om du inte har nederländsk nationalitet så lämnas en gåvodeklaration endast in om du flyttade utomlands för mindre än ett år sedan. Om du aldrig bott i Nederländerna så lämnas inte en gåvodeklaration in. Ditt barnbarn behöver alltså inte betala gåvoskatt om du aldrig har bott i Nederländerna. På Nederländernas skattemyndighets hemsida kan du läsa mer om hur Nederländerna beskattar gåvor.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare